zaterdag 22 juni 2013

Cherbourg

Aanloop Cherbourg
Dinsdag 18 juni zijn we om 07.30 vertrokken vanuit Fécamp naar Cherbourg, een tocht van ca. 80 mijl. Het weer was niet echt lekker: geen wind, mistig, motregen......We hebben de hele afstand op de motor moeten varen. Onderweg gebeurde niet veel, een paar grote vrachtschepen gezien en natuurlijk de alom aanwezige visvlaggetjes, die je niet altijd ziet.... Op een gegeven moment, terwijl ik achterom zat te turen of ik niet een paar dolfijnen zag, hoorde ik Wim schreeuwen: Godver de godver! en zag ik op een centimeter afstand aan stuurboord een visvlag met lijn langs schieten.......Het scheelde niet veel of de lijn was in de schroef terecht gekomen, pfffft. Om 21.30 knoopten we vast in een box en na een verdiende borrel, zijn we heerlijk gaan slapen.

Haven Cherbourg
Cherbourg is een enorme haven met watersportwinkels, restaurants en café's en goede sanitaire voorzieningen. Helaas zijn ze bezig met een enorme verbouwing en dus geen sanitaire voorzieningen. Er zijn 4 douches en 4 toiletten V/M in een soort portocabins beschikbaar..... Erg fijn.

De volgende ochtend werden we wakker met een heerlijk zonnetje, hebben we buiten gegeten en hebben we de fietsen uitgepakt. Vol goede moed gingen we op pad naar de Decathlon. Wim had de route uitgestippeld en het leek een makkie..... Dat werd het uiteindelijk niet. De route liep namelijk bergopwaarts, kilometers (bleken er maar 6 te zijn) ploeteren met het zweet in je bilnaad, langs drukke wegen....Ik heb een paar keer een lelijk woord gefluisterd. De terugweg verliep inderdaad als een makkie.

Napoleon
Donderdag hebben we de stad een beetje verkend. Mooie historische gebouwen en pleinen met standbeelden, o.a. Napoleon, goed onderhouden parken en leuke winkelstraatjes. We hebben de was in een wasserette gedaan en zijn ondertussen naar een marktje geweest. Erg gezellig!

Palmen en bloemen
Vrijdag was een koude dag met harde wind en hebben we allerlei klusjes gedaan: ankerketting gemerkt, heklicht gerepareerd, boodschappen gedaan, diesel getankt. Verder heerlijk gelezen met de kachel aan.
Op zaterdag was het zo mogelijk nog beroerder weer, zie de foto's.... Nat, natter, natst.

We wilden naar de markt maar na een rondje met het hondje, besloten we alleen de hoognodige boodschappen te halen en verder binnen te blijven. De wind waaide hard, het bleef regenen, het leek wel november in Nederland...... zo jammer. De voorspellingen zijn niet goed en we liggen in ieder geval tot en met maandag nog in Cherbourg. Daarna gaan we in één keer door naar Camaret. We slaan de kanaaleilanden over omdat we daar niet met Bella heen kunnen. Ik heb nog gebeld met de Douane en de havenautoriteiten maar helaas. Wij zijn van harte welkom maar Bella wordt ofwel destroyed ofwel 6 maanden in quarantaine gehouden......mafketels, die Engelsen.

Anoniem zei

Lieve mensen we hebben jullie berichten gevolgd maar nu we thuis zijn kunnen we ook eindelijk reageren.Het weer is bij jullie dus bijna net zo erg als bij ons,vooral vandaag,zondag,heeft het ongelooflijk geregend,Gelukkig hebben jullie geen pech gehad en jullie vorderen toch wel lekker.Jammer van de kanaaleilanden,maar misschien is het ook maar beter om zo snel mogelijk de warmte van Portugal op te zoeken.Noorwegen was schitterend,maar door de grote afstanden ook wel vermoeiend.Ja ja we worden oud.Hoe dan ook we zijn al weer bezig met de voorbereiding van de reis naar Engeland.Wat kleine reparaties aan de rolfok en de motor van de bijboot,maar 6 juli staat genoteerd als vertrekdatum,hopelijk is dan eindelijk de zomer begonnen.
Groetjes en goede vaart,Gerard en Emie