donderdag 27 juni 2013

Camaret sur Mer

Positie: 48°16.764 N, 04°35.33 W

Dinsdag 25 juni om 08.15 vertrokken we vanuit Cherbourg voor de lange tocht naar Camaret sur Mer. 175 mijl met een paar lastige stukken: de Alderney Race, volgens de boeken lopen hier de sterkste stromen ter wereld, met stroomrafelingen met ca. 9 knopen stroom en voor Brest het Chenal du Four waar je ook de stroom niet tegen moet hebben.....

Stroomkolken bij de vuurtoren bij Casquets
We vertrokken samen met Cor, onze single handed buurman van de Phylax. We hadden van te voren afgesproken dat hij een halfuur eerder zou vertrekken omdat wij sneller gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Na een uurtje haalden wij Cor in en we wensten elkaar een goede vaart. Tot in Camaret!

Cor op de Phylax
We begonnen de tocht met een heerlijk zonnetje en weinig tot geen wind. Het liep lekker en we gingen vlot vooruit met de stroom mee. Toen we bij de Alderney Race aankwamen leek het of we vreselijk hard aan het varen waren.....Alleen dacht ik na een halfuur: wat gek, ik zie nog steeds die vuurtoren op dezelfde plek. Toen ik dit meldde aan Wim, keek hij op de plotter en kwam tot de ontdekking dat we wel 7 knopen liepen maar dat we er 6 tegen hadden en we met een haakse bocht naar het noorden werden weggezet. Shittterdeshit. We moesten toen wel de koers flink bijstellen en vol gas gaan en hebben ongeveer 2 uur tegen de stroom in liggen bonken, pffffft. Uiteindelijk krijg je de stroom wat mee en ga je weer vooruit. Heeeeeel lang plezier gehad van het uitzicht op Alderney en de Casquets....

Alderney Race
Voorbij Alderney ging het weer lekker, we schoten lekker op en voordat je het weet is het avond.

Op zee

We hadden een wachtsysteem van 4 uur op, 4 uur af. Ik begon om 20.00 uur en heb de zonsondergang kunnen zien en kunnen fotograferen.

Zonsondergang
Om 00.00 uur werd ik afgelost door Wim en kon ik lekker 4 uurtjes gaan slapen. Om 04.00 uur maakte Wim mij wakker om de wacht over te nemen.... en dat is zo'n moment dat ik niet vrolijk word. Je ligt dan heerlijk onder je dekbedje, in een deinende boot, te dromen over prachtige ankerbaaien en het volgende moment sta je je in 6 lagen aan te kleden. Eerst een fleece broek, een shirt, een fleece trui, sokken, zeilbroek, fleece jack, fleece handschoenen, fleece sjaal, fleece muts. Als je eindelijk alles aan hebt, dan zit je buiten in de kuip in je eentje in het donker met een bakkie pleur en een pakje van die laffe sultana's, te proberen intelligent uit je ogen te kijken en op je omgeving te letten. Dan denk ik wel wat me in godsnaam bezielt om dat te doen......

Maar na een uurtje knap je wel weer op en zie je van alles om je heen, een opkomende maan, lichtjes in de verte van lotgenoten of vissers, sterren, wolkenvelden, de zee....en dan weet je het weer: dit is fantastisch!!!!

Zonsopkomst

Rond 09.00 uur de volgende ochtend kwamen we in de buurt van het Chenal du Four, een stroomgat van een mijl of 10 waar je absoluut stroom mee moet hebben want anders ga je achteruit. We hadden de mazzel van stroom mee en we vlogen met 11 / 12 knopen door het water, heerlijk.

Voor Chenal du Four

Kaartplotter in het Chenal du Four
Om 12.00 uur knoopten we vast aan de steiger in Port Vauban, Camaret sur Mer, na 28 uur varen (voornamelijk op de motor) voor ons weer een nieuwe mijlpaal op de weg naar het zuiden. Cor arriveerde wat later en was weer onze buurman in de haven.

Camaret

Anoniem zei

Heel mooi,de eerste horde is genomen.Zo'n nachtelijke tocht lijkt me toch altijd weer spannend,maar dus ook genieten.Succes zondag,er komt inderdaad mooi weer aan.Voor Brest voorspellen ze zondag en maandag N totNW 3Bf Voor dinsdag ZW 4 Bf,dat moet lukken.Veel succes en vooral veel plezier.Ger en Em