maandag 29 augustus 2011

Langzaam op de terugweg….

Rødvig
Zondag 21 augustus zijn we vroeg vertrokken vanuit Kopenhagen richting Rødvig, een haventje op Sjaelland, 36 mijl verder. Het weer begon zonnig maar onderweg werd het heiig en bewolkt. We hebben scherp aan de wind kunnen zeilen en bij aankomst hebben we de Pelikaan vastgemaakt aan de Labelle, een Breehorn 41 uit Nederland met als bemanning Dirk en El. Verder hebben we daar gewassen en ’s avonds een lekker visje gegeten aan de haven.

Langs de krijtrotsen van Møn
De volgende ochtend zijn we in windstilte vertrokken naar de ingang van de Bøgeström om vervolgens door het Smålands vaarwater te toeren. Deze route is mogelijk met een diepgang van maximaal 2 meter. Wij steken 1.90 meter…. Naarmate we dichter bij de ingang kwamen trok de wind flink aan en we hadden uiteindelijk meer dan 20 knopen wind en lekkere hoge golven. We hebben besloten de koers te verleggen want 10 cm verschil is zo gemaakt met zulke golven en harde wind.

Møn

We zijn toen naar Klintholm, op het eiland Møn, gegaan en hebben een stuk langs de prachtige krijtrotsen kunnen zeilen. Daar zeilden Dirk en El ook en zij hebben prachtige foto’s kunnen maken van de Pelikaan in actie…. ’s Avonds hebben we gezellig bij Dirk en El aan boord geborreld….

Van Klintholm zijn we de volgende dag naar het piepkleine eilandje Femø gevaren, op de motor, geen wind. Een leuk haventje met prima voorzieningen. Aan het eind van de dag kwamen Ada en Akko met de White Haze naast ons liggen. Zij zijn van 2003 tot en met 2009 met hun schip over de wereld gezeild….. Van China tot Nieuw Zeeland tot Patagonië tot Antarctica! Denken wij stoer te zijn en ver te komen, hahaha. Zij hebben er een boek over geschreven (natuurlijk meteen gekocht) met prachtige foto’s en verhalen. “De wind liet ons de wereld zien”©

Lohals

Na Femø zijn we weer vertrokken naar het eiland Langeland, naar Lohals, een klein maar prima haventje. De volgende dag hebben we ook weer super kunnen zeilen naar Bagenkop, aan de onderkant van Langeland en bij aankomst hadden we een prima plek, tegenover de douches en de bakker…. Daar hebben we Dirk en El ook weer ontmoet, zij lagen er al. Het weer was super: zon en 25°. Heerlijk in de kuip gegeten en lekker lang buiten gezeten met een drankje en een kaarsje.

Bagenkop, Langeland
Vanuit Bagenkop zijn we naar Holtenau gezeild, een superzeiltocht. We gingen heerlijk op de fok door het water. Vlak voor de Kieler Bucht hebben we het grootzeil bijgezet en vlogen we door het water. Maximale snelheid (van een golf af) was 9.2 knoop!!!
Het weer was warm, plakkerig en benauwd. ’s Avonds kregen we een enorme onweersbui met bijbehorende regen over ons heen….Luchtte wel op.

Rendsburg haven
Via Holtenau, door de sluizen, zijn we naar Rendsburg gevaren. Daar aangekomen stonden Dirk en El al klaar om de lijnen aan te pakken en hebben we ’s avonds lekker met elkaar gegeten in het havenrestaurant, Riverside en daarna aan boord van de Pelikaan geborreld.

In Rendsburg was het Herbstfest volop aan de gang. Allerlei activiteiten met natuurlijk een kermis, overal kraampjes, veel horeca en diverse livebandjes. Op het grote plein was het plaatselijke TROS muziekfeest aan de gang, compleet met een surrogaat André Hazes en Marianne Weber. Dus weer meezingen met schlagers….. We hebben genoten van de Bratwurst en Spanferkel (speenvarken) met Flensburger Pilsener, blurb….

Anonymous zei

Hoi Luitjes,

Was jullie even kwijt, maar nu toch maar snel weer even gekeken. Alweer mooie foto's en interessante ontmoetingen. Zoals jullie wel zullen weten, is hier de zomer aan ons voorbijgegaan. Misschien nog een mooie nazomer, wie weet? Ben benieuwd wanneer jullie weer in de Houtrib aanleggen, dan kan ik m'n omzet weer wat opkrikken.

Nog veel zeilplezier en denk om de walvissen.