vrijdag 12 augustus 2011

Weer verder, sauna, stadsfeesten, vis eten, etc....

Haskö
Donderdag 4 augustus na ontbijt in de kuip zijn we om 09.00 uur vertrokken om naar Harstena te varen (op de motor, pal wind tegen), een klein eilandje met mooie ankerplekken. Helaas was er geen redelijke plek meer vrij en zijn we doorgevaren naar Haskö, een ankerbaai waar je kunt hekankeren. Dit is een volledige beschutte baai en we konden met het hekanker uit en de punt op de steiger aanleggen.

Sauna met coldtub

Aan de overkant van de steiger was een sauna, die je kon bespreken voor met z’n tweetjes. Kosten: 50 kr (€5,50) voor een uur maar dan moest je hem wel zelf aansteken…..Hebben we gedaan en nadat Wim de temperatuur op peil had, zijn we lekker in de sauna gaan zitten. Buiten stond zo’n grote hottub (helaas met ijskoud zeewater) waar we onszelf na elk kwartier in de extreme hitte van de sauna, in lieten zakken. Na het saunaverhaal nog lekker een borrel. We hebben heerlijk geslapen daarna...

De volgende ochtend zijn we (weer op de motor) verder richting het zuiden gegaan. We wilden een mooi ankerplekje aandoen maar de wind bleef aantrekken en we kozen ervoor om veilig in een haven te gaan liggen. Dat werd Västervik waar we al eerder zijn geweest. Het aanleggen ging in 2 keer, met 30 knopen wind op de zijkant, en 4 man hulp op de kant. Maar dan lig je ook als een huis!

Figeholm

BBQ op de kant
Zaterdag zijn we vertrokken met als doel Figeholm, een super gezellig, kneuterig haventje. We hebben de hele tocht kunnen zeilen, grotendeels door de scheren met af en toe een stuk open zee. We gingen als een speer!
Het was prachtig weer en we hebben op de kant lekker gekookt op de gemeenschappelijke BBQ. Beetje gezellig zitten kletsen met onze Duitse buren die de volgende dag richting Stockholm vertrokken. Nog wat tips en tricks gegeven en heerlijk lang buiten gezeten. We hadden al besloten hier nog een dagje aan vast te plakken omdat er regen voorspeld was. De voorspelling bleek helaas goed te zijn en voor het eerst hebben we een dag binnen doorgebracht met lezen en muziek luisteren en vooral luieren….

Sandvik

Maandag was een mooie dag om naar Sandvik, een haventje op Öland te zeilen. Toen we daar aankwamen, lagen er 4 boten in de haven, alle 4 onbewoond. Wij waren het enige betalende schip…. Dat is wel erg rustig. Hier was wel duidelijk te zien dat de vakantie in Zweden echt over is en dat Öland een echt vakantie eiland is, vergelijkbaar met Texel en Vlieland. Er staan prachtige huizen, een mooie, grote molen naar Dutch Design en we hebben ’s avonds heerlijke vis gegeten aan de haven.

Sandvikhaven

De molen in Sandvik
Via een tussenstop van 1 nacht in Borgholm zijn we naar Kalmar gezeild, scherp aan de wind, gemiddeld 20 knopen. Tijdens deze tocht is mij in ieder geval duidelijk geworden dat ik absoluut niet geschikt ben voor een oversteek van minimaal 3 weken over welke oceaan dan ook! 1 storm van een paar uur en je kunt mij laten opnemen…..

Slot Kalmar
In Kalmar aangekomen bleek er het jaarlijkse stadsfeest (duur: 3 dagen) te gaan starten. Kompleet met kermis, veel horeca, muziekoptredens, etc. Het was erg druk en gezellig in de stad. Overal puilden de terrassen uit en liep iedereen te flaneren op straat! Voor we het wisten stonden we uit volle borst mee te brullen bij een optreden van de band Arvingarna, op een nummer waarvan de tekst en de muziek zo makkelijk was, dat we wel authentieke Zweden leken. We hebben lekker meegedeind, lekker gepimpeld en het werd een latertje….. De volgende ochtend kreeg ik met moeite mijn kaken van elkaar en als ik naar Wim keek, wist ik precies dat ik er net zo verlopen uitzag als hij…. De rest van de dag hebben we het rustig aangedaan en we waren ’s avonds prima in staat om ons weer tussen de feestgangers te mengen.