zondag 21 augustus 2011

Bezoek, kleine haventjes, grote havens, zeilen en wind.

Vanuit Kalmar hadden we een prima bakstag wind om de 30 mijl naar Kristianopel als een speer te kunnen bezeilen. De maximale snelheid stond op 8,5 kn! Het was erg rustig in het kleine haventje van Kristianopel en we konden dus een mooi plekje uitkiezen.

Kristianopel
De volgende ochtend hebben we alvast de boodschappen gedaan voor de BBQ ’s avonds. Wilma (zus van Annemieke) plus man en kids kwamen langs met de camper (ze maken een rondreis met de camper door Scandinavië) en bleven een nachtje op de naastgelegen camping. We hebben heerlijk geBBQed en lekker lang geborreld…..

Karlskrona

De volgende ochtend nog even gezamenlijk koffie gedronken en na de koffie vertrokken Wilma en Johan weer verder noordwaarts. Wij twijfelden om ook te vertrekken: de windvoorspellingen waren 15 kn tegen. Toen we alle boten één voor één zagen vertrekken en de wind in de haven ging liggen, zijn wij ook maar gegaan. Zo jammer, eenmaal op open zee trok de wind steeds meer aan (20 kn) en bonkten we, op de motor, want wind pal tegen, de 30 mijl naar Karslkrona. Het was een erbarmelijke tocht: de punt van de boot dook in de golven en het water spoot over het dek, het was ijskoud en niet leuk! Nou ja, toen we weer lekker in een box lagen en een beetje warm werden, hebben we boodschappen gedaan en ‘s avonds een heerlijk gegrild kippetje gegeten.

Gislövs Läge
De volgende dag op tijd vertrokken voor een lange (60 mijl) tocht naar Simrishamn, aan de zuidoost punt van Zweden. Weer wind tegen en dus op de motor. Hier zijn we maar 1 nachtje gebleven en de volgende dag weer vroeg vertrokken naar Gislövs Läge, een tocht van 50 mijl langs de zuidkust van Zweden. We hebben de hele tocht lekker kunnen zeilen met het zonnetje erbij, super!