woensdag 3 augustus 2011

Stockholm

Maandag 25 juli zijn we vanuit Nynashamn vertrokken naar Saltsjöbaden, een Koninklijke haven met een prachtig Grand Hotel. Een mooie haven met prima voorzieningen. Er hing echter een desolate sfeer. We hebben een stukje gewandeld richting het centrum (?!) waar we geen mens tegenkwamen. ’s Avonds hebben we in een tentje aan de haven gegeten waar gelukkig steeds meer mensen binnenkwamen. Dat leukte het geheel een beetje op. We waren blij om de volgende ochtend te kunnen vertrekken naar Stockholm…
Dinsdag liepen we rond 11.30 de Wasahamn in Stockholm binnen waar we nog net een super plek konden bemachtigen, aan de steiger, dicht bij alle voorzieningen en bezienswaardigheden. Het weer was prachtig, zonnetje, 25°, weinig wind, super!!
Terrasje gepakt

Na de lunch zijn we langs de boulevard naar Gamla Stan (de oude stad) gewandeld. Ontzettend leuk oud centrum met leuke winkeltjes en pleintjes met gezellige terrassen. Het deed mediterraan aan en we hebben op een terras het feit gevierd dat we in Stockholm waren aangekomen. En hebben verder geshopt en zijn met de veerboot teruggegaan.
In de bus als echte toeristen
De volgende ochtend zijn we op de hop on- hop off bus gestapt, als echte toeristen bewapend met fototoestellen en al. Zo kregen we een prima indruk van al het moois wat Stockholm te bieden heeft: parken, historische gebouwen, musea, terassen op en aan het water. We zijn op verschillende plekken uitgestapt en hebben allerlei plekken bekeken. Na het eten zijn we naar Tivoli Gröna Lund gegaan, een enorm pretpark voor alle leeftijden. De attracties waren huiveringwekkend en een aantal hadden we nog nooit gezien. Het was super druk en smoorheet…. ’s Avonds lekker buiten op een terras, in een binnentuin, gegeten en als een blok in slaap gevallen.
Tivoli Grönalund

Donderdag 28 juli zijn we vroeg opgestaan, weer buiten ontbeten en na het ontbijt naar het Wasamuseum gegaan waar het beroemde schip de Wasa tentoongesteld staat. Zeer indrukwekkend, ook het verhaal over de geschiedenis van het schip. Op de eerste vaart, na 1300 meter zonk het in de haven van Stockholm…… Een record! Na ruim 3 eeuwen is het schip geborgen en staat nu tentoongesteld in een museum.
Wasa, klein en groot
Skansen

Na de lunch naar Skansen, een openluchtmuseum met oude Zweedse huisjes, waar oude ambachten worden uitgevoerd. Het is tevens een groot park waarin ook een dierentuin is met beren, wolven, elanden, zeehonden, etc. Het was zo warm dat we halverwege de middag zo ongeveer gesmolten waren en teruggingen naar de boot om ff een duikje te nemen om af te koelen. ’s Avonds weer de BBQ aan, nog een avondwandelingetje, een drankje en weer naar bed…..
Wasahamn, Stockholm
Vrijdagochtend zijn we nog naar de Saluhall geweest waar allemaal delicatessen worden gemaakt en verkocht. Van vis tot vlees, van groenten tot fruit en alles wat daaraan gerelateerd is. Het ziet er allemaal prachtig uit! Hier koopt Jamie Oliver dus zijn ingrediënten….

Om 11.45 zijn we vanuit Stockholm vertrokken naar onze volgende ankerplek: Mörkviken, op het eiland Fjärdlang. We hebben heerlijk kunnen zeilen en het weer was weer prachtig! Lekker met het hekankertje uit op de rotsen, met het bijbootje en een fles Prosecco de kant op en heerlijk zitten pimpelen. De volgende ochtend, na een duikje, zijn we weer vertrokken naar onze volgende bestemming…….