dinsdag 23 augustus 2011

Kopenhagen

Donderdag 18 augustus zijn we op weg gegaan naar Kopenhagen! Het eerste stuk vanuit Gislövs Läge op de motor, door het Falsterbokanaal, daarna 1,5 uur heerlijk kunnen zeilen. Helaas zakte de wind helemaal weg en hebben we het laatste stuk weer op de motor gedaan. De aanloop naar Kopenhagen is saai, langs veel industrie en onder de landingsbaan van het vliegveld door…. Veel laag vliegende toestellen!

Christianshaven
We vonden een mooi plekje in Christianshaven, in een gracht. Het leek wel of we in de Amsterdamse grachten lagen, compleet met voorbijvarende rondvaartboten propvol toeristen. Na een paar keer vriendelijk terugzwaaien, ebt het enthousiasme snel weg. Er komen er zo’n 30 per uur langs…… We hebben de buurt verkend en weer de nodige boodschappen gedaan. De volgende dag zijn we bijtijds opgestaan en hebben we de fietsen uitgepakt. Per fiets zijn we eerst naar de Nyhavn gegaan. Dat is een haven in het centrum met heel veel horeca, super gezellig.

Nyhavn
Daarna hebben we in de hoofdwinkelstraat bij café Norden heerlijke cappuccino gedronken met een caloriebommetje in de vorm van een aardbeientaartje erbij. Toen weer op de fiets langs het water naar DE toeristische attractie van Kopenhagen: de kleine zeemeermin….. Wat een sof, zoveel mensen die naar een heel klein zeemeerminnetje kijken. Het is echt een heel klein beeldje op een rots in zee.

Slot Rosenborg

Kroonjuwelen....
’s Middags hebben we in de studentenwijk een heerlijke lunch genuttigd bij Kalaset. Gezellig, ongedwongen, lekker en simpel. Na de lunch zijn we naar het Rosenborg Slot gefietst en hebben we het slot van binnen bewonderd. De kamers, schatkamers en de kroonjuwelen. Heel mooi en heel decadent! Wat een rijkdom en pracht en praal!

Aan het eind van de dag zijn we naar Christiania gelopen, een soort hippiecommune wat vergelijkbaar is met de Amsterdamse Zeedijk 20 jaar geleden, in combinatie met het Quartier Latin in Parijs. Er staan kraampjes waar je alle soorten hasj, marihuana en kant en klare joints kunt kopen. Er wordt gebakken en gebraden, live muziek gemaakt en veel, nee heel veel gedronken. Men heeft liever niet dat er foto’s worden gemaakt, dus wij brave toeristen, hebben dat maar niet gedaan.
Na dit enerverende bezoek zijn we lekker gaan eten bij café Wilder, om de hoek bij de haven. Heerlijk lang getafeld. Het eten was super!

Zaterdagochtend zijn we naar de Rundetärn gegaan, een kerk met een trap die helemaal naar boven gaat. Het laatste stuk loopt rondom de buitenkant. De trappen zijn zo smal dat er nauwelijks ruimte is om elkaar te passeren. Niet echt over nagedacht. Het voelt nogal claustrofobisch aan en helemaal omdat de weg naar boven dezelfde is als de weg naar beneden. Handig, die toeristen met rugzakken en fotocamera’s, zoals wij ook…….
Éénmaal boven en buiten heb je een fantastisch uitzicht over Kopenhagen, dat dan weer wel!

Rundetärn
Na de lunch zijn we met de metro naar het centrum gegaan waar we hebben gewinkeld. Aan het eind van de lange, lange winkelstraat was een groot plein waar allerlei optredens waren in het kader van “Kopenhagen Gay Pride”. Een kloon van Gerard Joling trad op, compleet met verenpak, er was een stel dames (of jongens) die een cancan voorstelling gaven en er liepen allerlei maffe figuren rond, erg leuk.

Tivoli, Kopenhagen
Uiteindelijk zijn we de dag en avond geëindigd bij Tivoli, het grote pretpark van Denemarken! We hebben het hele park doorgewandeld en alle attracties, restaurantjes, winkeltjes, vijvers en tuinen bekeken. Ook hier weer bizarre attracties….o.a. de Demon, een soort rollercoaster met 3 loops, super eng! Wim stelde voor om hier dan maar in te gaan en kocht overmoedig meteen kaartjes. De rugzak en fotocamera werden in een kluis gezet en voor ik het wist stonden we als 2 tieners in de rij om in te stappen….. Het zweet stond toen al op mijn bovenlip maar ik wilde me niet laten kennen. Toen het moment daar was en we in moesten stappen, stond ik te trillen op mijn benen en wilde ik eigenlijk gillend uit de rij springen. Maar helaas, ik moest gaan zitten. Ik werd vastgezet en voordat ik nog maar iets kon zeggen, gingen we omhoog: JEZUS, MOEDER MARIA! Het was geweldig: 3 x over de kop, 80 km per uur, gillend als een keukenmeid, net als Wim. De foto is fantastisch en zegt genoeg!

The Demon....
Daarna hebben we lekker Italiaans gegeten en hebben we het park in het donker met alle feestelijke verlichting bekeken. Om 22.00 uur hebben we de bus naar de haven genomen en na een heerlijk wijntje zijn we bekaf in slaap gevallen….