maandag 23 juni 2014

Mallorca, deel 3

Op maandag hebben we met z'n vieren voor 3 dagen een auto gehuurd om een gedeelte van het binnenland van Mallorca te verkennen.

pizzeria Valldemossa

pleintje Valldemossa
raamkozijn Valldemossa
We begonnen onze dag in één van de mooiste dorpjes op Mallorca, Valldemossa. Het Karthuizerklooster is één van de toeristische trekpleisters van het dorp. In de cellen van het klooster hebben Frederik Chopin en zijn geliefde, de schrijfster George Sand, een aantal maanden gewoond.
Aan het klooster grenst een prachtige tuin met rozen en eeuwen oude bomen.

klooster

toren klooster

Ook hier gezellige winkelstraatjes en mooie huizen met grote tuinen waarin alles bloeit en er goed onderhouden uitziet.
Nadat we op een terras in een tuin een heerlijke kop koffie met gebak hadden genuttigd, zijn we verder gegaan richting Pollenca.

werken in de tuin
kloostertuin
Onderweg van Valldemossa naar Pollenca reden we door kleine dorpjes en langs bloeiende oleanders en cactussen, fotogenieke momenten.....

dorpje onderweg

oleanders volop in bloei

bloeiende cactus

bergmeer
Pollença, dat omgeven wordt door twee heuvels, heeft een historische sfeer. De stad bestaat uit kronkelende, hellende straatjes en huizen met Arabische dakpannen. Pollença is echter vooral bekend om de kruisweg, die naar de kapel op de top van de Calvari leidt. De kruisweg bestaat 365 traptreden, die we met het warme weer maar niet hebben beklommen.
Pollenca

kerk Pollenca

365 treden omhoog

heerlijke winkeltjes

ankerbaai van Pollenca
Far de Formentor

We hebben een heerlijke, late lunch genuttigd en we zijn naar onze laatste stop van de dag gereden, Far de Formentor, een spectaculaire plek, gelegen op het meest noordelijke punt van Mallorca. Het hoogste punt, Fumart, ligt 384m boven de zeespiegel.
kronkelweg naar boven

De 13,5 km lange weg die loopt van Port de Pollença naar Cap de Formentor werd gebouwd door de Italiaanse ingenieur Antonio Parietti. Het is een super kronkelige weg met spectaculaire bochten en spectaculaire vergezichten.

De landtong heeft een flink aantal uitkijkpunten met een fantastisch uitzicht. De meest bekende is Mirador del Mal Pas.

uitzicht

We waren helemaal kapot van de hele dag overal naar toe rijden en van het wandelen / slenteren door de straatjes en over weggetjes naar boven en naar beneden en we hebben dus heerlijk geslapen.

afzakkertje aan boord van de Twins
De volgende dag zijn we als eerste naar Port Adriano gegaan. Dat is een haven waar de duurdere jachten liggen afgemeerd en waar veel van de gebouwen van buiten en van binnen zijn ontworpen door Philip Starck. Er liggen zeiljachten vanaf € 6 miljoen en meer te koop......

lantaarnpalen van
Philip Starck

samen in een luie stoel

Cala Portals

De volgende stop was een prachtige Cala, Cala Portals waar we graag nog met ons eigen schip naar toe willen. Een ansichtkaart....

We hebben daar op een terras koffie gedronken en zitten genieten van de prachtige baai met het helderblauwe water.....

Daarna weer in de auto en op weg naar Llucmajor, ook weer een prachtig dorpje met een centraal plein en een prachtige kerk. Fotograferen maar weer.

dreigende luchten boven Llucmajor

prachtige gevels

historische gevel
kerktoren

Helaas werd het later op de dag bewolkt en het begon flink te regenen. We hadden nog het plan om Felatnitx en Porto Christo uitgebreid te bezoeken maar we zijn er uiteindelijk alleen doorheen gereden. Het weer werd te slecht. Op de terugweg hebben we de auto vol met boodschappen geladen en zijn we met voldoende voorraden naar de boot teruggereden. In de baai van Santa Ponca had het dus helemaal niet geregend en was het heerlijk weer.....

De volgende ochtend vroeg is Annemieke voor een aantal dagen naar Nederland gevlogen.