donderdag 12 juni 2014

Mallorca, deel 1

onderweg, nog rustig....
7 juni ’s morgens om 08.15 vertrokken we vanuit Cala Portinatx, Ibiza. Zodra we de baai uit waren, hebben we het grootzeil en de genua uitgezet. Volgens de windvoorspellingen zouden we het eerste stuk, een paar uurtjes, redelijk scherp aan de wind zeilen, zo’n 15 windknopen (5 Bft) en daarna zou de wind wat afnemen en ruimen, dus lekker half achter…….Not! De wind ruimde niet maar trok wel harder aan, zo’n 6 a 7 Bft, nog steeds scherp aan de wind, zeer oncomfortabel. Toen we nog ongeveer 10 mijl van Mallorca af waren, werden we opgeroepen door de Sobat Kras. Zij gingen het niet redden om naar Santa Ponca te zeilen omdat ze problemen hadden met de bijboot die omgeslagen achter de boot hing en omdat ze nog te veel slagen zouden moeten maken om Santa Ponca te bereiken. De nieuwe bestemming: Puerto de Soller, aan de noordkant van Mallorca. Wij besloten hun voorbeeld te volgen en de laatste 20 mijl in de beschutting van de hoge bergen te zeilen.

We hadden net de genua iets ingetrokken om wat rechterop te zeilen en we vonden onszelf erg slim om een rif in het grootzeil te gaan zetten zodra we de Cabo Tramontana (de naam zegt al genoeg) hadden gerond. Net toen ik tegen de wind in wilde varen en Wim bezig was de grootzeilval los te zetten, kreeg de wind de Pelikaan in zijn greep en loefden we enorm op, was de controle over het schip weg en draaiden we een rondje van de zaak, gingen we vervaarlijk schuin en draaiden we gelukkig weer terug…….Toen had ik al 5 keer de naam van onze lieve heer oneigenlijk gebruikt, waarvoor alsnog excuus…….

Oorzaak was volgens ons een soort van valwind vanaf de bergen recht naar beneden. Toen we de boel weer onder controle hadden, hebben we elkaar een kwartiertje rustig aan zitten kijken en keerde de rust terug. Zelfs Bella (vanaf toen Bikkeltje geheten), sliep weer rustig verder. Na een uurtje draaide de wind binnen 5 minuten 180 graden en hadden we hem tegen. We moesten de laatste paar uur op de motor varen.

baai van Soller
In Puerto de Soller aangekomen hebben we het anker uitgegooid, zijn we met Bella naar de kant gegaan, hebben we aan boord van de Sobat Kras gegeten en zijn we vrij bijtijds gaan slapen…………

mijn verjaardagsdiner, gamba's!!!

Op 8 juni vierden we mijn verjaardag! Dank iedereen voor de felicitaties per mail, telefoon, Facebook, persoonlijk, sms, app, erg leuk!!!!

s’ Avonds zijn we uit eten geweest met de Sobat Kras bemanning en hebben we heerlijke visgerechten gegeten. Als slaapmutsje hebben we aan boord bij de Llano nog een Ibiza borrel (Hierbas) gedronken……..om 01.00 de kooi in en als een roos geslapen.

kerkje Soller

We hebben een leuke wandeling gemaakt langs de boulevard van Puerto de Soller en het plaatselijke kerkje bezocht.

baai van Soller

De volgende dag stonden er wat klussen op het programma zoals de windmeter uit het puntje van de mast demonteren, repareren en weer terugplaatsen. Dat is sneller geschreven dan uitgevoerd. Toen ik Wim in het eerste gedeelte van de mast had gesjord, bleek hij het toch hoger dan gedacht te vinden en liet ik hem weer naar beneden vieren. Gelukkig kwam er hulp van de Sobat Kras en hebben we Suzan (heldin van de dag) de mast in gehesen (toch zo’n 15 meter hoog!) die de windmeter demonteerde en mee naar beneden bracht. Na reparatie moest ze nog een keer terug de mast in om de meter weer te monteren. Operatie geslaagd!!