maandag 9 juni 2014

Formentera, Ibiza deel 3

lagune op Formentera

Zaterdag 31 mei zijn we vanaf Ibiza naar Formentera gezeild waar we een mooring oppikte bij Espalmador, een klein schiereilandje met een prachtig lang wit zandstrand, helder blauw water en een lagune in het midden van het eilandje.
Helaas begon het te regenen toen wij vast lagen en het is die dag niet meer droog geworden. Nadat we Bella hadden uitgelaten (drijfnat alle 3) hebben we 's avonds gezellig de kaarsjes aan gedaan en hebben we een film (Captain Philips) gekeken.

De volgende ochtend scheen de zon gelukkig weer en zijn we naar de kant gegaan om de lagune te bekijken. We zijn 2,5 dag bij Espalmador blijven liggen, een prachtige ankerplek!

Wim op het strand

Bella op het strand van Espalmador

Suzan en Annemieke heerlijk gezwommen

kapelletje op Espalmador
Omdat de wind zou gaan draaien moesten we een ander ankerplekje gaan zoeken en zijn we een cala verderop gaan liggen, Cala Sabina, een ankerbaai vlak bij de haven van Formentera. Een mooie plek maar wel wat onrustig doordat er erg veel veerboten in en uit de haven voeren.

Isla Vedra

zeilend langs Isla Vedra

Vanaf Formentera zijn we weer naar Ibiza gezeild (23 mijl), langs Isla Vedra om weer een nacht in Cala Bassa te gaan liggen. Daar was het erg druk met strandtoeristen en de bijbehorende keiharde muziek. Gelukkig is het strand rond 20.00 verlaten en kunnen de bootzigeuners rustig aan land......We hebben een heel rondje Ibiza gezeild!

Via Sant Antoni, waar we weer bij de Lidl voorraden hebben ingeslagen en waar we de bemanning van de SeaDrive II weer hebben gesproken, zijn we s'middags anker op naar het noorden van Ibiza gezeild, naar de Cala Blanco, een prachtige, rustige ankerbaai en een prima vertrekplaats om naar Mallorca over te steken.

privéhuis Cala Blanco

een heerlijke avond, zonsondergang
achter de rotsen

Cala Blanco
De volgende ochtend, 5 juni zou de wind gunstig zijn om over te steken naar Mallorca dus hebben we de wekker om 06.00 gezet, hondje uitgelaten en om 07.00 voeren we de Cala Blanco uit om naar Mallorca over te steken.
Helaas, de wind bleek toch, zoals steeds, anders te zijn dan voorspeld en er stond een enorme deining...... Nadat we een kwartier tegen de golven bonkten, kwamen we tot de conclusie dat dit niet leuk zou zijn om 52 mijl te gaan doen en hebben we de Sobat Kras via de marifoon opgeroepen. Ook zij zagen deze tocht niet zitten en we zijn direct omgedraaid richting Sant Antoni......

Daar werden we weer hartelijk welkom geheten door de SeaDrive crew en door Pim van de Linea. s'Avonds gezellig geborreld aan boord van de Linea en de volgende ochtend zijn we weer vertrokken naar de noordkant van Ibiza, Cala Portinatx, waarvandaan we op 7 juni naar Mallorca zullen oversteken.