zaterdag 23 mei 2015

La Coruña

Op 13 mei zijn we 's morgens vroeg om 07.00 uur vanuit Camariñas vertrokken naar La Coruña, een tocht van zo'n 50 mijl.

Stadhuis in La Coruña
Stadhuis by night
wonen met uitzicht op de haven

Coruña is een enorme gezellige stad met een oud centrum met van die heerlijke kleine straatjes waar je lekker kunt eten. Er is één groot plein vlak aan de haven, aan het begin van het centrum, het Plaza de Maria Pita, waar het stadhuis aan ligt en een aantal (prijzige) terrassen. Vanuit de haven loop je zo het plein op, de stad in.

La Coruña is een haven waar veel cruiseschepen aanleggen op weg van en naar Portsmouth. 's Morgens tussen 8.00 en 9.00 uur leggen ze aan, dan worden de toeristen met bussen naar het centrum van de stad gebracht en rond 17.00 uur moet iedereen weer aan boord zijn want om 18.00 uur vaart het cruiseschip weer weg.

Wij werden regelmatig 's ochtends wakker en dan lag er een cruiseschip aan de andere kant van de steiger. Fantastisch gezicht, zulke enorme schepen. De eerste ochtend werden we wakker met de Britannia aan het eind van de steiger. 330 meter lang, bijna 40 meter breed met 4.000 passagiers en 1.900 bemanningsleden.... Indrukwekkend!

Britannia aan de steiger

indrukwekkend

Britannia vertrekt

En als je dan toch in Coruña bent en Deportivo La Coruña speelt thuis, dan probeer je natuurlijk kaartjes voor de wedstrijd te krijgen...... We besloten een flinke wandeling langs het strand en de boulevard te maken om het stadion te bekijken, wie weet was er nog wel ergens een kaartje beschikbaar.Erg jammer maar helemaal uitverkocht. Ze bleken namelijk een zeer belangrijke degradatiewedstrijd te moeten spelen, alle fans aan dek dus!

strand, boulevard en aan het eind
het Estadio Riazor

We hebben de wedstrijd in de kroeg gekeken, was helemaal gezellig. Wim kreeg een sjaaltje en een poster van de barkeeper, zijn avond kon niet meer stuk! Deportivo won de wedstrijd met 2-0 van Levante! Prima sfeertje dus.

fans van Deportivo La Coruña

Estadio Riazor

We zijn één avond losgegaan op het eten in de stad. We hadden een heerlijk, trendy restaurant uitgekozen om te gaan genieten van de plaatselijke tapas en de Vino Tinto. We mochten aan een tafel plaatsnemen maar we moesten wel beloven dat we voor 22.00 uur weg zouden zijn want vanaf die tijd was de tafel bezet. Dat vonden we geen probleem, we zagen dit maaltje als ons voorgerecht. We hebben de ober de wijn en de tapas laten kiezen en het was heerlijk!

fantastisch voorgerecht

de dames maken alles vers!

Na dit heerlijke voorgerecht zijn we verder gegaan op zoek naar een ander restaurant voor het hoofdgerecht.....
We kwamen ergens terecht waar we een menu met allerlei verschillende schaaldieren kregen: schelpjes, krab, kreeft, langoustines, inktvis, gamba's, etc. Ook dit was smullen. Het is dan ook zo gezellig, het leven speelt zich buiten op de terrassen af in een ongedwongen en ontspannen sfeer.

koude schelp- en schaaldiertjes

warme schelp- en schaaldieren
Het was een gezellig weekje in La Coruña. Aardige havenmeesters die beloofd hebben om op de boot te passen als wij volgende week weer in Nederland zijn en de boot tot begin juli achterlaten.

Rond 3 juli vliegen we weer naar Spanje, halen we de boot op en varen we het laatste (grote) stuk naar Nederland. Eerst nu naar huis, andere leuke dingen doen zoals het huis verder afmaken en inrichten, de bruiloft van één van de kinderen meemaken, studie afronden, familie en vrienden weer zien, etc.

Vanaf begin juli doen we weer verslag van het laatste stuk naar Nederland!

piet zei

Goede reis naar huis,fijne tijd in Nederland en ik zie uit naar deel 2 reisverslag 2015.
gr,
Piet,je weet wel,van die bijne dooie Duitser in Utrecht.

Anoniem zei

Hey jongens! Terug in la Coruna, heb ik goede herinneringen aan (en heb ik jullie leren kennen natuurlijk)
Alvast goede reis verder naar NL en veel plezier.