vrijdag 10 juli 2015

Weer verder: van A Coruña naar Viveiro en via Aviles naar Gijon

Na het afronden mijn opleiding, de bruiloft van één van onze kinderen, het huis inrichten, de tuin enigszins op orde brengen en gezelligheid met familie, vrienden en buren zijn we op 2 juli weer naar Spanje gevlogen, naar ons Pelikaantje.

We werden afgehaald op het vliegveld van Santiago de Compostela door onze Cornelius, een zeilvriend die zijn zeiljacht inmiddels heeft ingeruild voor een camper en Europa rond toert.

Cornelius
Na de bagage aan boord te hebben gebracht en de benodigde boodschappen te hebben gedaan, zijn we met z'n drieën een heerlijk biertje gaan drinken bij de kroeg aan de haven waar ze ons weer vriendelijk welkom terug wensten.

Bier

's Avonds hebben we heerlijk op een terras in de stad vis gegeten en na nog een afzakkertje zijn we de kooi ingedoken. De volgende ochtend hebben we afscheid genomen van Cornelius en hebben we alles weer ingeruimd, de boot vaarklaar gemaakt en op zaterdagochtend om 06.45 zijn we weer op pad gegaan, naar Viveiro. Een tocht van 56 mijl, op de motor want: geen wind.

oude centrum
We werden uiterst vriendelijk ontvangen door het aanwezige havenpersoneel en we kregen meteen allerlei tips voor supermarkten, shipchandlers, restaurantjes, etc.

Viveiro is een leuk havenstadje aan de rivier de Lando en staat bekend om het prachtige witte zandstrand. Het oude centrum is op loopafstand van de haven met een mooie kerk waarnaast een voormalig klooster is gebouwd met een binnentuin die open is voor het publiek.

kerk met klooster eraan vast

Vlak naast de haven is een gigantische supermarkt met een groot assortiment en waar we dus goed hebben kunnen inkopen.

voor de kerkdeur

de prachtige brug

doorkijkje

Aan het eind van de haven loop je langs de boulevard, langs het water waar 2 prachtige oude bruggen overheen lopen. Het water in de rivier daalt en stijgt afhankelijk van het tij en de rivier valt dan gedeeltelijk droog.

selfie
We maakten kennis met Wim en Marian die net als wij op de terugweg zijn naar Nederland. Tijdens het borreluurtje hebben we onze wederzijdse plannen verteld en besloten we met elkaar naar Ribadeo te vertrekken. Zo gezegd, zo gedaan en we vertrokken dinsdag 7 juli rond 09.00 uur met een heerlijk zeiltochtje in het vooruitzicht. Er stond rond de 15 - 20 knopen halve wind en we konden op vol tuig zeilen! Dat was enige tijd geleden, genieten dus!

Ook bij Wim en Marian ging het lekker en na marifoon contact te hebben gehad, besloten we door te varen naar Navia, een piepklein (getijden) haventje, zo'n 20 mijl verder dan Ribadeo maar dichter bij Gijon, de haven waarvan we de Golf van Biskaje willen oversteken.

We zouden rond 15.30 bij Navia aankomen maar dan konden we niet naar binnen omdat de haveningang te ondiep is bij laag water. En omdat het een paar dagen eerder springtij was geweest, stond er rond onze aankomsttijd maar 20 centimeter boven de drempel.......Da's nie veul!!!
We hebben nog vaart geminderd om dichter bij hoog water over de drempel te gaan maar omdat er ook nogal wat swell stond, hebben we de gok maar niet genomen.

Na onderling marifoon overleg, besloten we door te varen naar Aviles, 20 mijl onder Gijon. Deze industriehaven is altijd aan te lopen dus daar zijn we naartoe gevaren, het laatste stuk op de motor en in de regen.......

Rond 22.00 uur kwamen we aan, in de schemering, langs vrachtschepen die werden geladen, best wel moe na 13 uur varen, geen havenmeester, dus hebben we een lege box uitgezocht en zijn we lekker gaan slapen. De volgende ochtend nog steeds geen havenmeester dus zijn we zonder te betalen naar Gijon gevaren.

douane
Vlak voor we Gijon naderden werden we geënterd door een snelle rib van de douane die al varend aan boord sprong om onze papieren te controleren. Toen we het formulier van het vorige bezoek van hun collega's lieten zien, wat er meestal toe leidt dat ze je niet nog een keer hoeven te controleren, slaakte de man een blije kreet omdat hij het zo allemaal kon overschrijven.......

overschrijven.....

na gedane arbeid is het goed rusten....
De haven van Gijon ligt op een soort schiereiland vlakbij de oude stad en heeft één van de grootste havens van Noord Spanje. De stad is in de 30er jaren zwaar beschadigd door de burgeroorlog. Gijon is daarnaast een grote universiteitsstad met 2 universiteiten. Gijon is een haven van waaruit veel zeilers de oversteek over de Golf van Biskaje maken naar Frankijk, La Rochelle en omgekeerd.

kunst opgebouwd uit ciderflessen

museum op het plein

poseren aan de haven

We hebben uiteraard het Museo del Ferrocarril de Asturias bezocht (spoorwegmuseum) en door de stad geslenterd. De boulevard is kilometers lang en wordt druk gebruikt door hardlopers, wandelaars, fietsers en toeristen. Er is ook een groot zandstrand waar je heerlijk kunt relaxen.

spoorwegmuseum

coupé

Omdat de weergoden ons de komende dagen gunstig gezind lijken te zijn, maken we zaterdag 11 juli de grote overtocht naar La Rochelle, la douce France, en nemen we afscheid van de Spaanse kusten.

De verwachting is dat we maandagochtend in La Rochelle aankomen, als we niet in een plotselinge storm komen, een walvis overvaren, koers moeten verleggen vanwege de wind, motorpech krijgen, botsen met een verdwaalde container, onvoldoende diesel hebben.......................... Wordt vervolgd!!!!