zaterdag 16 mei 2015

We zijn weer in Spanje: Baiona, Muros, Camarinas.

Op donderdag 7 mei vertrokken we al om 07.00 uur vanuit Porto naar Baiona, 60 mijl richting de eerste haven in Ria de Vigo in Noord Spanje. Portugal lieten we achter ons en we hesen de Spaanse vlag!

Het was een heerlijke zeiltocht, wind van achteren, 6,5 knoop vooruit, super!

We hadden het plan om 1 nacht in Baiona te blijven en de volgende dag weer verder te gaan naar Ria de Muros. Toen we echter 's morgens wakker werden van de wekker, regende het, waaide het en kregen we een sms van de Sobat Kras dat ze er niet uit gingen. Het motto aan boord van zowel de Sobat Kras als van de Pelikaan: "als het fluit, varen we niet uit" werd nageleefd en we zijn nog een nachtje gebleven.

onderweg tussen de eilandjes door

prachtig eiland voor de kust met mooie ankerplekken

Zaterdag 9 mei zijn we om 08.00 uur naar Ria de Muros vertrokken, een mooie tocht, tussen de eilanden en het vasteland door varend. Je hebt daar fantastische eilanden met witte zandstranden waar je je anker vlak voor het strand kunt uitgooien. Vooral in het hoogseizoen erg druk.

We hebben aangelegd in Muros. Een klein havenplaatsje aan het begin van de Ria. Kneuterig dorpje met veel cafe's waar we op een terras een heerlijk biertje hebben gedronken. We hebben boodschappen gedaan, gekookt, gedoucht en zijn vroeg naar bed gegaan omdat we de volgende dag weer vroeg vertrokken naar de volgende Ria, Ria de Camarinas. Het weer was prima, goede wind dus een tocht van een kleine 40 mijl verder noordwaarts.

Toen we net de haven uitvoeren, werden we getrakteerd op een dolfijnenshow! Ze speelden om onze boten en doken boven en onder water. Het blijft een fantastische ervaring! En dat midden in de Ria de Muros, bij een diepte van 12 meter..... De kwaliteit van het filmpje is erbarmelijk maar het is een indruk!

Ria Camarinas

haven van Camarinas

De Ria Camarinas is één van de mooiste Ria's in Noord Spanje. Er zijn veel mooie ankerplekken, veel bossen, stranden, etc. Het lijkt erg op de Zweedse scheren, groen en dicht begroeid. We zijn 3 dagen gebleven.

We hadden al van andere zeilers gehoord dat je in Club Nautico, aan de haven van Camarinas, erg goede Paella kon eten..... Dat hebben we dan maar zelf uitgeprobeerd. Het was inderdaad super lekker, alles vers en goed gevuld!

De volgende tocht is naar Coruna waar we de boot achterlaten en weer naar Nederland vliegen. Daar zullen we een week blijven en vandaar tripjes in de omgeving gaan maken.