maandag 21 juli 2014

Ibiza voor de tweede keer.... Weer leuk!

Inmiddels varen we weer samen op met de Sobat Kras, zie hun verhaal op:
www.sobatkras.nl

Vanaf Santa Ponca, Mallorca, hebben we de tocht van 52 mijl naar de cala Blanco op Ibiza kunnen zeilen. Het begon heerlijk met een redelijke wind van 15 knopen half achter. Na 20 mijl begon het harder en harder te waaien, tot 29 windknopen en werd de swell ook hoger dan voorspelt, golven van zo'n 2 meter......
We waren erg blij dat we in de cala Blanco ons anker uitgooiden en een rustige nacht zouden krijgen.

Cala Blanco, stilte na de storm....

Helaas, geen rustige nacht. Vanaf het land, over de bergen, waaide er 's avonds en 's nachts een harde wind door de cala, zo'n 23 windknopen, waardoor we elkaar afgewisseld hebben in het buiten wachtzitten / wachtliggen.

Op een gegeven moment dacht ik binnen een groot blad van een boom op de grond te zien liggen. Op het moment dat ik het wilde pakken om weg te gooien, bewoog het en bleek het een vleermuis te zijn die door de harde wind de weg kwijt was en per abuis bij ons naar binnen was gevlogen. Wim, de held, heeft hem buiten gezet in de hoop dat hij 's nachts weer zou vertrekken.

Maar nee, de volgende ochtend zat ie er gewoon nog. We hebben hem in een leeg jampotje gewurmd en ergens aan land gezet. Hopelijk doet ie het nog......

vleermuis in een jampot

terug in de natuur

In het weekend zijn we zuidwaarts naar Sant Antoni gevaren waar we al eerder voor anker hebben gelegen. Ook daar hebben we een rusteloze nacht gehad omdat er weer ruim 20 knopen wind stonden en een swell recht de ankerbaai in golfde. We konden pas rond 13.00 uur van de boot af en door de branding met de bijboot het strand op om Bella de bikkel uit te laten. Op het strand landen met het bootje ging goed maar dan weer terug door de branding de baai in...... drijfnat. Leuk vertier voor de strandgasten, hahaha.

Sant Antoni blijft een bijzonder oord met bijzondere mensen. Op zaterdag is het bodypainting dag. Dan loopt iedereen, zowel man als vrouw, met de meest prachtige versiering op het lijf door de stad, erg leuk.

De "Sunset Boulevard" is iedere avond super druk met mensen die de befaamde zonsondergang willen fotograferen. Natuurlijk zijn er langs de boulevard allemaal terrassen en clubs waar ze heerlijke loungemuziek draaien en waar je gezien wil worden.

terras langs Sunset
Boulevard

terras

saxofonist
Maar het hoogtepunt is toch wel een fantastische zonsondergang aan de horizon bij de baai van Sant Antoni.......

zonsondergang Ibiza

zonsondergang

prachtig............

De komende dagen gaan we nog aan de zuidkant van Ibiza ankeren en waarschijnlijk maken we eind deze week de oversteek naar het Spaanse vasteland, als de windgoden ons gunstig gezind zijn.......