dinsdag 18 augustus 2015

Jersey, Guernsey, Alderney Race.

Op 10 augustus kwamen we rond 14.00 uur aan op Jersey. Jersey is een eiland op 22 kilometer voor de Franse kust van Normandië in de baai van de Mont Saint-Michel. Het is het grootste van de Kanaaleilanden. Er wonen 96.513 mensen, waarvan 30% in de hoofdstad Saint Helier.
Je kunt alleen rondom hoog water de haven van St. Helier naar binnen omdat er een drempel is waar je rekening mee moet houden. Bij laag water staat er geen water boven de drempel..... Er wordt gelukkig goed aangegeven hoeveel water er boven de drempel staat.....

drempel

drukte....
Nadat we laat in de middag waren aangekomen, zijn we het centrum van St. Helier ingegaan om een beetje sfeer te proeven. Onze eerste indruk was niet echt een positieve.....Het is een zeer toeristisch centrum, veel bankinstellingen, wat net niet de juiste sfeer weet te treffen, vonden wij.

St Helier

centrum St. Helier
Om een beter beeld te krijgen van wat het eiland te bieden heeft, zijn we de volgende dag met een bus met gids op pad gegaan. Helaas was het weer niet al te best: regen en bewolkt. Echt een druilerige dag..... Ook deze bustoer heeft bij ons niet bijgedragen aan een positief beeld van Jersey.

Gorey, één van de 3 havens van Jersey

Corbière Point in de regen, het meest
zuidwestelijke puntje van Jersey
Na 2 nachten op Jersey te zijn gebleven, vertrokken we naar het volgende kanaaleiland: Guernsey. De tocht er naartoe hebben we heerlijk kunnen zeilen! De aankomst op Guernsey was echter niet echt fijn....We kwamen aanvaren en moesten aanleggen in de stromende regen. Niet leuk!

kerk St. Peter Port

centrum St. Peter Port
Toen het 's avonds droog werd zijn we de omgeving van St. Peter Port gaan verkennen, een avond wandeling. Omdat we door de windvoorspellingen besloten hadden om nog een extra dag te blijven, waren we van plan om de volgende dag een bustocht over het eiland te maken. Helaas begon het 's nachts te regenen en het heeft de hele volgende dag hard geregend...... Dus geen bustocht. Onze indruk van de kanaaleilanden is dus behoorlijk negatief gekleurd door het slechte weer.

Condor Rapide, ferry tussen de eilanden
en het vasteland van Engeland en Frankrijk
Om de kanaaleilanden af te ronden, hadden we nog één stuk te gaan voordat we weer naar het vasteland van Frankrijk gingen, de Alderney Race! Dat is het stuk van Guernsey naar Cherbourg waar enorme stromingen en kolken staan en waar je alleen bij zeer gunstige omstandigheden door kunt varen. Het is een berucht stuk waarbij je vanuit Guernsey eerst door de Little Russell moet varen en als je daar uit bent, wacht je nog het echte werk, de Alderney Race langs Cap de la Hague. Je rondt dan het puntje van Normandië.

Alderney Race

vloot op weg door de Alderney Race
Om 07.15 vertrok een hele vloot boten richting Cherbourg, allemaal dezelfde route..... Gedeelde smart is halve smart. Voor ons voer de Sobat Kras zodat we al snel zagen dat het stuk door de Little Russell een heftig stuk zou zijn. Voordat we ons mentaal konden voorbereiden vlogen we alle kanten op. Golven van voor naar achteren en van links naar rechts. Windvlagen zodat het water over de zeilen en de gangboorden spoot..... Spectaculair en niet echt comfortabel! Er kwamen ook nog dolfijnen langs de boot maar ik was niet echt in staat om daar foto's van te maken.....

Na een half uur keerde de rust enigszins terug en bereidden we ons mentaal voor op wat het ergste stuk zou worden, De Alderney Race! We hesen ons in de reddingsvesten en we zaten aangelijnd elkaar een beetje beverig aan te kijken. Wat wel een geruststelling was, was dat we niet de enige waren. Er voeren zo'n 20 zeilboten dezelfde route dus we waren niet alleen waaghalzen.

snelheidsrecord!
We zeilden steeds sneller omdat de stroom steeds harder ging lopen. Op een gegeven moment haalden we 14,4 knts/uur!!!! Waanzinnig. Dat hadden we nog nooit gehaald. We vlogen door het water, super. Voordat we er erg in hadden zeilden we door de Race, langs Cap de la Hague en de hoek om naar Cherbourg. In ruim 5 uur zeilden we de 44 mijl van Guernsey naar Cherbourg! Een snelheidsrecord voor de Pelikaan!