dinsdag 25 augustus 2015

Cherbourg, Fecamp, Boulogne, Duinkerken, Roompot, IJmond, Sail 2015 en thuis!

In Cherbourg hebben we afscheid genomen van Hans en Suzan van de Sobat Kras. We hebben 's avonds gezellig gegeten met elkaar en de volgende ochtend werden we om 07.15 uitgezwaaid door de Sobat Kras crew.

We zetten koers naar Fecamp, 74 mijl, waar we om 18.30 uur aankwamen. We hebben de lijnen vastgelegd en zijn naar de plaatselijke kebabtent gegaan en hebben een heerlijk broodje kebab gegeten! Biertje erbij, prima!

Fecamp
We hadden met elkaar afgesproken om, als het weer goed is, te varen. De verwachtingen voor de volgende dag waren prima dus om 07.15 voeren we al motorzeilend vanaf Fecamp naar Boulogne, weer 78 mijl verder richting huis.....
Om 19.00 uur maakten we vast en nadat we de gribfiles hadden binnengehaald, zagen we dat we de volgende dag wel naar Duinkerken konden zeilen......
We vertrokken om 11.30 en na 38 mijl, die we heerlijk hebben kunnen zeilen, kwamen we in Duinkerken aan.

controle van de Franse douane

uitwijken voor de Ferry

Omdat we volgens de gribfiles de volgende dag ook weer verder konden, besloten we om naar Oostende te gaan. We vertrokken om 10.30, heerlijk uitgeslapen en uitgebreid gedoucht, het zonnetje scheen, kortom een heerlijke dag. Na een paar uurtjes op het water in de zon, ging het zo lekker dat we ter plekke besloten om maar door te varen naar de Roompot, Kamperland Zeeland, toch bij elkaar een kleine 80 mijl.

zonsondergang kardinaal
Roompotsluis

zonsondergang Roompotsluis
Rond 21.00 uur konden we de Roompotsluis invaren bij een prachtige zonsondergang en een half uurtje later lagen we vast in een box in de Roompot, trusten.............

We zijn een extra nachtje gebleven om een beetje bij te komen, weer wat boodschappen te doen en een bakkie koffie te drinken met Ria, onze trouwe blogvolger a/b Courage.

Tja, als je dan toch zo dichtbij bent dat je ook Sail 2015 nog zou kunnen meepikken, dan ga je er voor!!! We zijn op 21 augustus om 06.15 (ja, is vroeg maar noodzakelijk vanwege de stroming) bij weer een prachtige zonsopkomst door de sluis gegaan richting de sluis bij IJmuiden.

ja, heel vroeg....

prachtige zonsopkomst
Rond 18.00 uur gingen we de sluis bij IJmuiden door en zijn we doorgevaren naar het Zijkanaal C, WV IJmond waar we om 19.30 vastknoopten.

De volgende ochtend zijn we het Noordzeekanaal opgegaan om met onze eigen Pelikaan langs de Tallships te varen. Wat een geweldige ervaring om met je eigen boot vanaf het water de prachtige schepen te bewonderen. Super!!!

Sail in zicht

prachtige schepen, heerlijk weer

Belem, zagen we in 2013 in Peniche!

Na een uitgebreid rondje langs alle boten wat ongelooflijk leuk was, zetten we koers naar de Oranje sluizen en de Schellingwoudebrug. We waren niet de enigen. Het was natuurlijk erg druk, van en naar Sail. Bij de sluis en de brug was het prima geregeld. We hebben niet lang hoeven wachten om erdoor te kunnen.

door de Schellingwoudebrug met z'n allen...

De tocht naar Lelystad, waar onze ligplaats is, was nog maar 15 mijl. Al zeilend hebben we de laatste mijlen afgelegd. We hebben de boot keurig neergelegd, werden opgehaald en thuis afgezet! Heerlijk om weer thuis te zijn, met de Pelikaan in de thuishaven.

Voor nu sluiten we het blog dit seizoen. Uiteraard gaan we dit seizoen nog varen in de Nederlandse wateren en hopelijk nagenieten van een zonnig naseizoen.

We hebben de afgelopen zomers prachtige dingen gezien en beleefd en we zullen deze herinneringen altijd blijven houden. Niemand pakt dit meer van ons af. Het was geweldig en het was genoeg!