woensdag 15 juli 2015

Golf van Biskaje - Vive la France!

Zaterdag 11 juli was het zover. Een weergat van een aantal dagen met weinig wind zodat we de oversteek van Gijon naar La Rochelle konden maken.

De Zwerver met Wim en Marian vertrok 's morgens om 09.00 uur en nadat wij getankt hadden en de laatste boodschappen hadden gedaan, zijn wij om 12.00 uur vertrokken. Het was heerlijk weer, zonnetje, weinig wind, wel wat swell maar dat was goed te doen.

zonsondergang
zonsopkomst
Aan het begin van de eerste nacht kregen we marifooncontact met de crew van de Zwerver en kwamen we langzaam dichter bij ze in de buurt. Onderweg wisselden we onze ervaringen uit over de prachtige zonsondergang, de mooie sterrenhemel en de tot dan toe prima verlopen tocht.

Op zondagochtend, na wisseling van de wacht, Wim lag heerlijk de slaap der onschuldigen te slapen, zat ik nog een beetje dromerig en afwezig uit mijn ogen te kijken toen ik naast me een geluid hoorde, een spuitend geluid...... Ik keek naar rechts en zag op 10 meter achter de boot een enorme rug van een walvis langzaam voorbij glijden!!!!! Mijn eerste, heldhaftige reactie was: AAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRGGGGGGGGGGGG, WIM, WIM, WIM, WIM, WIM, WIM.........

Wim kwam zeer slaperig, zonder bril, aan dek, vroeg wat er was, keek en zei: JESUS! Vlak daarna zei hij: heb je een foto gemaakt? Duh ja hoor, dat was het eerste waar ik aan dacht, NOT!

Het duurde wel even voordat ik van de schrik was bekomen..............

Halverwege de zondag kregen we de Zwerver in het vizier en hebben we mooie foto's van elkaars schip gemaakt. Het was een heerlijke dag, mooi zonnig weer, halve wind, genieten!

heerlijk op de fok

gastenvlag van Frankrijk hijsen

de Zwerver
Heel rustig gingen we de 2e nacht in en zonder problemen voeren we het kanaal naar La Rochelle binnen. De haven is goed aan te varen, er is een lichtenlijn die je de juiste weg wijst. Op 13 juli om 04.00 uur lagen we vast aan de meldsteiger, hebben we opgeruimd en zijn we heerlijk gaan slapen tot de volgende ochtend 10.00 uur!

gedeelte van de haven van La Rochelle
's Morgens zag alles er heel anders uit, de zon scheen en overal waar we keken zagen we masten, masten en nog eens masten. De haven van La Rochelle heeft 5.000 ligplaatsen en is de grootste haven van Europa. Gigantisch!

zeilwedstrijden
langs de kust

replica van Cap Horn

We hebben de vouwfietsen uitgepakt en zijn gaan fietsen. Eerst het fietspad langs de kust, prachtige vergezichten, veel zeilboten op het water, mooie stranden, wilde bloemen langs de weg, prachtig!

treinstation La Rochelle
De volgende dag was het 14 juli, de nationale feestdag in Frankrijk! Super gezellig en super druk in La Rochelle. Straatartiesten, live optredens van bands, marktjes, terrassen, heel gezellig!

De hoofdact van de dag was een optreden van Johnny Hallyday!! De toegangsprijs van € 60,- vonden wij toch aan de prijzige kant en we hebben deze show dus overgeslagen. De feestdag werd afgesloten om 24.00 uur met een groots vuurwerk in de haven!

ingang oude centrum

lichtenlijn

invaart van de oude haven

markt

Fuzeta treedt op

de oude haven in de stad