woensdag 15 juni 2011

Sneek - Vlieland

Na 1,5 week Sneek en omgeving is de motorpech volledig verholpen. Alles werkt prima en de motor loopt als een zonnetje, als een naaimachine, als een pruttelende koffiemolen, etc….. We zijn erg enthousiast over Abma, Yanmar dealer te Sneek. Zij hebben ons fantastisch geholpen met hun uitstekende vakkennis en verleende service. Na die 1,5 week hoorden we zo ongeveer bij het meubilair en hadden we verschillende nieuwe vrienden gemaakt. Folkert die ons allerlei toeristische tips gaf en zelfs een rondleiding op het starteiland voor ons verzorgde. Ook Sjef en Yvonne die ons uitnodigden om bij ze te komen eten, een heerlijke pastamaaltijd met een lekker wijntje! Super aardig!
Sneek, TROS muziekfeest....
Sneek, zeilwedstrijden

Eindelijk zijn we 11 juni om 09.00 uur vertrokken richting Makkum. Bij Stavoren zijn we de sluis uitgekoerst en hebben we meteen de zeilen kunnen hijsen. Het weer vóór de sluis was totaal anders dan na de sluis. Eenmaal op het IJsselmeer kwamen we al vrij snel in noodweer terecht. Donkere, zwarte luchten, hoosbuien en 37 windknopen (8 bft) in de buien. Geen grap, niet leuk. Nou ja, gereefd en met een half fokje liepen we als een speer Makkum binnen. Genoeg vrije boxen. We lagen nog niet koud in onze box of onze opstapper voor een week, Christa, kwam al aan boord met taxi Peter en we hebben gezellig een aanleggertje (of 2) genuttigd. ’s Avonds heerlijk Boboti gegeten, een Yahtzee competitie gehouden en vroeg de kooien ingegaan.
Door de sluis bij Stavoren, slecht weer!
De volgende ochtend vroeg op, door de sluis bij Kornwerderzand en met een prima windje naar Vlieland gezeild. We gingen met een flinke gang, gemiddeld 7 knopen, en waren om 12.00 uur in de haven. Daar was het aanleggen een hachelijke onderneming:  met een flinke dwarswind één van de weinige vrije, te kleine, boxen in proberen te varen….. Nou dat ging echt K.T. Gelukkig werden we geholpen door onze medezeilers die allang blij waren dat ze zelf al lekker vast lagen. Na het aanleggen en het zweet van ons voorhoofd te hebben gewist, hebben we geluncht, gelezen en zijn we naar het dorp gelopen. Lekker op een terrasje gezeten en een beetje slap zitten kletsen.