zondag 19 juni 2011

Vlieland – Duitse Bocht – Noord Oostzee Kanaal – Kiel

14 juni zijn we om 09.00 uur met het tij mee, vanaf Vlieland richting Nord- Ostseekanaal vertrokken. Een tocht van ca. 165 mijl. Het eerste stuk hebben we heerlijk kunnen zeilen met een lekker windje half van achteren. Helaas viel ter hoogte van Norderney de wind volledig weg en hebben we het laatste stuk helemaal op de motor gedaan, lekker ingedraaid dus. Prachtige zonsondergang, een volle maan en een mooie zonsopkomst.
Zonsopkomst Duitse Bocht
Rond 12.00 op 15 juni knoopten we vast in het haventje van Brunsbüttel, na de sluis van het NOK en hebben we de middag een beetje luierend doorgebracht. Het was heerlijk weer met een zonnetje, 25°, dus genieten. ’s Middags hebben we heerlijk op een terras een borrel gedronken en ’s avonds zijn we erg vroeg gaan slapen.
Brunsbüttel
De volgende ochtend zijn we doorgevaren naar Rendsburg,een wat grotere stad langs het Noord Oostzeekanaal met prima voorzieningen en een leuk centrum. We hebben geshopt, boodschappen gedaan, ’s avonds uit eten geweest in een restaurant langs het kanaal waar om 20.30 een enorm cruiseschip voorbij zou komen. Wij hebben het spektakel natuurlijk ook bekeken en uiteraard naar alle passagiers gezwaaid…..
Cruiseschip in het Kanaal
Zaterdag 18 juni was het alweer zover: Christa had haar weekje erop zitten en moest met de trein weer terug naar Nederland. De plicht roept. We hebben haar op de trein gezet, uitgezwaaid en zijn zelf met de trein naar Kiel gegaan waar de Kieler Woche inmiddels was begonnen.
Het zit er weer op voor Christa...
Het weer was dramatisch: regen, regen en nog eens regen! Tussen de buien door was het warm en zonnig maar het bleef de hele dag halen en brengen. Veel Bratwursten en Currywursten mit Zwiebeln, Pommes aus Holland, Backfisch mit Brötchen und natürlich Bier: Warsteiner, Flensburger Pils, etc…….
Kieler Woche

Prachtige klassieke zeiljachten en charterschepen, ook uit Nederland. Allerlei demonstraties van watersporten en veel kramen waar van alles op het gebied van watersport werd aangeboden. Erg druk en erg gezellig, ondanks de regen.