dinsdag 19 augustus 2014

Van Spanje naar Portugal

Vrijdag 15 augustus zijn we vanuit Ayamonte vertrokken om in één keer naar Albufeira te varen, zo'n 52 mijl.  De eerste 2 uur hebben we kunnen zeilen op de Genua maar al snel viel de wind weg en konden we de rest van de tocht op de motor verder......
Helaas deed ons log het niet, wat vervelend is omdat je dan het aantal gevaren mijlen niet bij kunt houden. Waarschijnlijk is het vastgelopen door aangroei dus werd op de "to do" klussenlijst geschreven dat het log gerepareerd moest worden.

plein Ayamonte

Toen we om 16.00 uur Albufeira binnenliepen, kwamen we in een gekkenhuis terecht: overal probeerden bootjes vol met jongeren aan de meldsteiger aan te leggen, waar wij uiteraard ook moesten aanleggen en op de kant was het een enorme drukte. Het bleek dat onze eigen Armin van Buuren zou optreden!!!
Dat vonden wij natuurlijk ook erg leuk en daar wilden we ook wel wat van zien en horen.

's middags al druk op het festivalterrein
Armin on stage

Samen met Hans en Suzan, de andere "oudere jongeren", hebben we een strategische plek uitgezocht vanwaar we een uitstekend zicht hadden op het podium en toen Armin begon, stonden we met onze neus vooraan.

Het was een fantastisch concert en we hebben heerlijk mee staan swingen op de muziek. De licht- en lasershow was ook onwijs gaaf! Je maakt wat mee op reis!?!

Nadat Armin van Buuren weer naar zijn volgende optreden was vertrokken, hebben we met Hans en Suzan nog een Mojito op een terras genuttigd en omdat we er nog geen genoeg van hadden, hebben we aan boord van de Sobat Kras nog het e.e.a. soldaat gemaakt. Het werd erg laat, rond 04.00 uur lagen we in bed. De volgende dag waren we alle 4 redelijk brak.......

Maarrrrrr, Wim wilde het log nog repareren/schoonmaken dus zaten wij voor ons gevoel al vroeg op de knieen in de kajuit en haalde Wim het log eruit. Na een geweldige fontein water, kreeg hij het noodlog vrij snel in het ontstane gat. Ik heb dapper een emmer en een bakje gepakt en ben het water gaan opruimen. Wim heeft het log schoongemaakt waar een kompleet zee-aquarium en schelpenzand uit kwam. Niet zo gek dat ie het niet meer deed.
Tja, en toen moest het noodlog er weer uit en het echte log er weer in............. Helaas, het lukte niet.
Nadat Wim 3 keer een poging deed om het log er in te krijgen, spoot het water met enorme kracht de boot in, ongelooflijk, dan begrijp je meteen hoe het kan dat een schip snel zinkt.

nat

ook nat

drijfnat
Als een soort Hans Brinker heeft hij zijn hand op het gat gehouden en heb ik Hans gebeld om zo snel mogelijk te komen. Hans was er super snel en na enig overleg werd besloten dat Wim het water in zou gaan om het gat aan de onderkant van de boot met een doek te dichten zodat Hans het log er aan de binnenkant weer in kon draaien. Terwijl Wim de zwemflippers aantrok en zijn snorkel opzette, vroeg ik aan Hans wat ik zou kunnen doen. Het droge antwoord van Hans: gewoon doorgaan met hozen.....
Nadat Wim te water was gegaan en de doek aan de onderkant had bevestigd, klopte hij op de onderkant zodat Hans het log erin kon draaien. Dat ging in één keer goed, pfffftttt.
Wim kwam klappertandend het water uit. Het verschil in watertemperatuur op de Balearen en de Algarve is groot. Balearen: 26 gr. en Albufeira: 15 gr., brrrrr.

En dan moet je al het water uit de boot zien te krijgen: hozen en dweilen dus. Nou ja, elk nadeel heeft zijn voordeel: het was meteen allemaal schoon, zelfs onder alle vlonders....... We hebben wel de afspraak gemaakt dat het log voortaan wordt schoongemaakt als de boot op de kant staat!

We zijn de volgende avond nog een keer het centrum van Albufeira ingegaan waar we een terrasje hebben gepakt en lekker hebben gegeten!