maandag 11 augustus 2014

Laatste haven in Spanje

Omdat het weer, de swell en de windvoorspellingen voor een aantal dagen achter elkaar gunstig waren, zijn we op 6 augustus om 08.00 uur uit Almerimar vertrokken.
Het plan was om in een aantal dagen veel mijlen te maken en zo lekker op te schieten richting Portugal.

geen wind, geen swell, wel mist....

Zodra we de haven uit waren, werden we al snel ingehaald door een dichte tot zeer dichte mist. Nou ja, na alle wind en swell, hadden we nog geen mist gehad, dus......

En als je dan denkt dat de mist in de loop van de dag wel zal oplossen door de brandende zon: NOT!
We hebben 60 mijl in de dichte mist gevaren op de radar en de AIS. We kwamen rond 18.00 uur aan in Caleta de Velez in de buurt van Malaga. We hebben gedoucht en zijn vrij bijtijds gaan slapen.

De volgende ochtend wilden we vroeg vertrekken om de ruim 80 mijl naar Gibraltar te varen. Om 07.00 uur voeren we samen met de Sobat Kras de haven uit.
Helaas ook nu werden we al snel ingehaald door weer een dichte mist. We zagen nog net een puntje van de zonsopkomst maar de zon hebben we niet meer gezien de rest van de dag.

Sobat Kras verdwijnt in de mist...

zon komt op in de mist

Weer met radar en AIS gevaren en elkaar afgelost in het turen in de mist, erg vermoeiende dag. Na 12 uur kwamen we in de buurt van Gibraltar en loste de mist redelijk op zodat we meer zicht kregen om de baai van Gibraltar in te varen.
Om 20.00 uur lagen we vast in de haven van La Linea de la Conception, bekaf.

Gibraltar in zicht

Europa Point
Om weer verder te gaan moesten we rekening houden met de stroming in de straat van Gibraltar (tegen de stroom in is geen optie) en dus was het retevroeg opstaan......wekker om 04.00 uur gezet, Bella uitgelaten en om 04.30 voeren we in het donker de haven uit de baai van Gibraltar in voor een tocht van ruim 70 mijl naar Rota, in de baai van Cadiz.
We waren om 16.00 uur in Rota, na een rustige tocht op de motor, zonder mist en swell, met een heerlijk zonnetje.

vol overgave zang, klap en dans

prachtige dame,
de flamenco danseres,
wat een power!

We zijn 2 nachten in Rota gebleven, lekker uitgeslapen en rustig aangedaan. De laatste dag zijn we met de Sobat Kras crew naar het gezellige restaurantstraatje van Rota gegaan waar we heerlijk hebben gegeten. Daarna zijn we naar een Flamenco festival geweest waar voornamelijk Spanjaarden waren, en wij..... Het was een aparte ervaring, erg authentiek en dus voor ons niet altijd even duidelijk. Er werd hartstochtelijk gezongen, geklapt en gedanst. Het werd een latertje, rond 03.00 lagen we in bed....

De volgende ochtend zijn we toch maar weer vertrokken, weliswaar niet helemaal okselfris maar toch, om 10.30 waren we alweer op pad, op weg naar de volgende haven. We kwamen na een rustige tocht van 42 mijl, waarvan de helft heerlijk hebben kunnen zeilen, om 17.00 uur in Mazagon aan. Hier zijn we één nacht gebleven en van Mazagon zijn we naar Ayamonte gevaren, de laatste havenplaats die wij dit jaar in Spanje aandoen. Ayamonte ligt in de monding van de Guadiana, grensrivier, tussen Spanje en Portugal. Aan de overkant van de haven ligt Portugal. Hierna is de planning om, als de wind gunstig is, naar Portugal te varen.....